Золотий вік наукових відкриттів подарував парфумерії палітру синтетичних ароматичних сполук і нових методів екстракції. До чого це призвело, розповість 24 Канал завдяки Bespoke Unit.
Дивіться також Історія культових чоловічих ароматів: від Old Spice до Creed Aventus
Якою була еволюція ароматів від першого фужерного до Old Spice для чоловіків?
Перший фужерний аромат з'явився завдяки Жану-Франсуа Убігану у 1882 році. Його назвали Fougère Royale, і вперше в цих парфумах використали кумарин, синтетично виділений з частинок бобів тонка.
Загалом до початку ХХ століття завдяки винаходам та індустріалізації аромати стали дешевшими у виробництві, а отже й для купівлі. Ба більше, їх тепер можна було довше зберігати, тож парфуми великими партіями розлетілися по всьому світу.
У 1934 році засновник Caron Ернест Дальтрофф створив перший аромат із цільовим призначенням "для чоловіків". Так і назвав його – Pour Un Homme. Він містив лаванду, ваніль, мускус, бурштин та кедр.
- До цього моменту чоловіки вибирали лише між традиційними одеколонами або іншими унісекс-ароматами. Був іще, звісно, Creed, але цей дім здебільшого працював на ексклюзивні замовлення британської королівської родини.
- Також відомими були Acqua di Parma Colonia і Guerlain's Mouchoir Pour Monsieur. Але тут нюанс – їх позиціювали як засоби для ароматизації носових хусток, а не шкіри.
- Ще Aqua Velva існував із 1917, однак сприймався як засіб гігієнічний та лікувальний.
На цьому тлі Pour Un Homme de Caron мав шалений успіх, а Далтрофф фактично створив абсолютно новий ринок. Адже аромати суто для чоловіків стали популярними.
У 1937 році компанія Shulton переробила свій аромат Early American Old Spice для жінок і в 1938 представила Old Spice для чоловіків. Він досі є одним з найуспішніших чоловічих одеколонів.
Наукові відкриття ХХ століття змінили світ ароматів назавжди / Колаж 24 Каналу фото виробників
І від модних будинків до гендер-бендерів
Після Другої світової війни чоловічі аромати набули ще більшої популярності в Європі та Америці, у чому допоміг бебі-бум. У 1949 будинок Dana створив English Leather на основі формули MEM 1930-х років. У 1955 Chanel випустив знаменитий Pour Monsieur. У 1959 році німецький будинок Mäurer & Wirtz випустив Tabac Original. У 1960-х роках з'явилися нові французькі аромати. Це Brut Pour Homme від Fabergé у 1964, Balafre від Lancôme у 1967 і Eau Sauvage від Christian Dior у 1966.
Варто знати Вони підкорили експертів після ретельного тестування: найкращі 25 парфумів 2025 року
Далі настав час дизайнерських ароматів для чоловіків. На початок 70-х чоловічі аромати вже сформували чітку ідентичність. Хоча всі вони за вмістом були парфумами, для позначення чоловічих запахів прижилося слово одеколон, з цим вони й дистанціювалися від нібито жіночих парфумів.
Прогрес у галузі синтетичних ароматичних речовин спричинив бум чоловічих ароматів на ринку. Слідом Діором і Шанель, інші модні дизайнери вирішили спробувати свої сили у створенні чоловічих одеколонів. У 1970-х з'явилися Paco Rabanne Pour Homme, Gucci Pour Homme і Ralph Lauren Polo. Також Azzaro випустив свій Pour Homme в 1978.
- 1980-ті роки стали нестабільним, але захопливим періодом. Спочатку Calvin Klein представив Calvin в 1981, потім Джорджо Армані випустив Pour Homme у 1984, а Hugo Boss – Number One у 1985. Суттєво вплинули на ринок Guy Laroche Drakkar Noir 1982 і Davidoff Cool Water 1988.
- У 1990-х вже, мабуть, не було серед великих дизайнерських брендів того, що б не випускав чоловічі аромати. А домінували на ринку ароматичні фужери. Наприклад, Kenzo Pour Homme 1991, Le Male 1996 від Jean-Paul Gaultier, L’eau d’Issey Pour Homme 1994, Thierry Mugler A*Men 1996 і Bvlgari Pour Homme 1996. Chanel завершила століття в 1999 революційним Allure Homme.
У ХХІ столітті й авторитет відомих брендів росте, і нові будинки моди виходять зі своїми ароматами. У 2006 Hermès оживив ринок із Terre d'Hermès. Також Creed модернізував лінійку, випустивши у 2010 надзвичайно успішний Aventus.
Зауважте, парфуми стали невіддільною частиною споживання, і нові аромати випускають чи не щодня. При цьому все більше виробників повертаються до парфумів-унісекс, які модно називають гендер-бендерами.
А незабаром на нас чекає ренесанс натуральних парфумів, створених за допомогою технологічно прогресивних засобів. Адже є багато досягнень у видобутку молекул з природних джерел.



